понедељак, 23. јануар 2012.

Suvo voće umesto slatkiša: Napravite zdrave grickalice




Naše bake su bile u pravu kada su govorile da na stolu uvek treba držati činijicu suvog voća koje je, sudeći po tome šta se sve sadrži, neiscrpna riznica zdravlja. Iako mnogima nije privlačno kao sveže, suvo voće ima svojih prednosti – ima zavidnu količinu gvožđa, vitamina C i E i beta-karotena, sjajnog borca protiv slobodnih radikala. Vrednost suvog voća se ogleda i u bogatstvu mineralnih materija, naročito kalijuma i magnezijuma, zbog čega se smatra izuzetnim izvorom energije.












U 100 grama suvog voća nalazi se, u proseku, od 600 do 800 mg kalijuma, u suvim kajsijama čak 1.370 mg, a u suvim bananama još više – čak 1.490 mg. Kajsije imaju i rekordnu količinu beta-karotena, čak 4.620 mg u 100 grama ovog osušenog voća.
S obzirom na to da je reč o visokokaloričnim namirnicama, sušeno voće treba jesti zimi, jer obezbeđuje dodatnu energiju za borbu protiv hladnoće.
Lako se vari, pa sve hranjive materije brzo stižu u krvotok, zbog čega se posebno preporučuje svima koji se bave fizičkim poslovima. Opet, svi oni koji su na dijeti bi trebalo da ga izbegavaju pošto ima trostruko više kalorija od svežeg voća.

I kalorično i zdravo
Na našem podneblju najčešće se jedu suve šljive, smokve, jabuke, kruške, kajsije, grožđe, mada se sve više navikavamo i na egzotične vrste kao što su urme, ananas, banane, papaja…
Suve šljive su bogate sorbitolom i vlaknima, pa zbog toga imaju veći laksativni efekat od svežih šljiva. Predstavljaju i pravu malu riznicu kalijuma, vitamina C i K.
Zbog velike količine vitamina C, suve šljive omogućavaju i da se gvožđe u organizmu bolje iskoristi.
Suve kajsije se preporučuju profesionalnim sportistima i svima koji imaju redovne fizičke aktivnosti jer sadrže ogromne količine kalijuma, važnog za normalan rad mišića. Porcija od pet suvih kajsija pokriva dvadeset odsto dnevnih potreba za ovim mineralom, ali i pet odsto naših potreba za gvožđem.
Suve smokve su zdrave, ali i veoma kalorične. Sadrže 50–70 odsto šećera, zbog čega su dijabetičarima strogo zabranjene. Smokve sadrže i važne vitamine B-grupe, vitamin C i beta-karoten, a od minerala kalcijum, kalijum, fosfor, gvožđe i bakar. Količina magnezijuma u suvim plodovima je tri puta veća nego u svežim, pa su zato suve smokve važan izvor ovog minerala neophodnog za mišiće, krvne sudove i nervne ćelije.
Suvo grožđe je zdrav i ukusan izvor prirodnog šećera, pa ga uvek možete koristiti kao zamenu za šećer. Bogato je kalcijumom i gvožđem.
Urme obiluju vitaminom A, magnezijumom i gvo­žđem, a kalijuma imaju čak 1.370 mg u sto grama. Posebno su bogate vitaminima B1 i B5, kao i folnom kiselinom. U svežem stanju sadrže 55 odsto šećera, koji se sušenjem dodatno koncentriše. Suve banane i ananas obiluju velikim količinama magnezijuma, pa su zato sjajni borci protiv stresa. A ako vas muči nesanica, pre spavanja pojedite dve sušene banane i popijte šolju mleka.

Napravite grickalice
Zdrave kuglice
Potrebno je: 100 g suvih kajsija, 100 g suvih šljiva, 100 g mlevenih lešnika ili oraha, 3 kašike meda, malo cimeta
Priprema: Suvo voće usitnite u blenderu, dodajte mlevene orahe, med i cimet, napravite homogenu masu, pa od nje pravite kuglice.

Voćne štanglice
Potrebno je: šolja i po zobenih pahuljica, šolja seckanog suvog voća (banane, kajsije, šljive, jabuke, grožđe), 3 kašike meda, 3 kašike soka od pomorandže, pola šolje seckanih oraha, 2 kašike rastopljenog putera
Priprema: Sastojke dobro izmešajte i rasporedite ih po tepsiji obloženoj papirom za pečenje.
Pleh stavite u rernu zagrejanu na 220 stepeni i pecite desetak minuta dok testo ne požuti. Izvadite iz rerne i isecite štanglice.




Izvor vesti:BlicŽena



Нема коментара:

Постави коментар