среда, 30. март 2011.

Majonez od badema



Potrebno je: 1 šolja badema, 1 šolja čiste vode, sok od jednog limuna, 1 i 1/2 kašike meda, 1 kašika jabukovog sirćeta, 3/4 kašičice luka u prahu, 1/4 kašičice senfa, 2 kašičice morske (ili celerove) soli, 1 i 1/3 šolje ulja.
Bademe potopite u vodi minimum 8 sati. Uklonite ljuskice kada je badem dobro namočen.
Isperite bademe, ubacite ih u blender, i dodajte sve sastojke osim ulja (hladno cedjeno suncokretovo ulje je odličan izbor). Uključite blender, i kada je masa dovoljno jednolična, polako sipajte ulje dok blender radi.
Kada je gotovo, prebacite u staklenu teglu sa zatvaračem i smestite u frižider.


Recept preuzet sa sajta-foruma

zdravaishrana

Prolećni čajevi




Zimsku inerciju će „razmrdati“ čajevi od hibiskusa, kamilice, šipka, matičnjaka, hrizanteme, sladića, jabuke, zaslađeni medom. Za prolećno čišćenje organizma i „jačanje“ krvne slike preporučuju se čajevi od koprive, žalfije i maslačka.
Vrkuta ili gospin plašt (Alchemilla vulgaris) se posebno preporučuje ženama protiv malokrvnosti.
Za prolećno čišćenje organizma i „jačanje“ krvne slike preporučuju se čajevi od koprive, žalfije i maslačka.
Protiv glavobolje probajte čaj od ruzmarina.
Zeleni čaj i čaj od jasmina uklanjaju masnoće. Pijte ih iz mali šolja tokom ili nakon „teškog“ obroka.
I još:
* Ishrana u proleće trebalo bi da stimuliše i podrži povećanu biološku aktivnost organizma, što znači da bi trebalo da bude lagana i lako svarljiva. Ako na proleće nastavite sa masnom, prženom, teškom hranom, vrlo brzo ćete osetiti prolećni umor.
* Tradicionalna kineska medicina savetuje izbegavanje slane i kisele hrane i konzumiranje blago gorkih namirnica poput spelta, raži, zelene salate itd.
* Ključna reč na proleće je „gvožđe“. Zato treba jesti rano prolećno bilje bogato ovim mineralom – koprivu, maslačak, vlašac, peršun.

Dobra dela umanjuju stres




Stara dobra izreka "ako pomažemo drugima, pomažemo sebi" zadobila je sasvim novu dimenziju posle novog istraživanja britanskih naučnika. Izgleda da je dobročinstvo jedan od najboljih načina da se izborimo sa stresom i manjkom samopouzdanja.


Negativni efekti konstantnog prisustva tenzije u životnom okruženju već su dokazani u naučnim istraživanjima. Tako je potvrđeno da stres umanjuje imunitet, povećava krvni pritisak, stvara rizik od srčanog i moždanog udara, kao i od neplodnosti.

Eksperiment britanskih naučnika sa Univerziteta Saseks, koje je predvodio psiholog Dejvid Luis, pokazao je da se ovim opasnostima po organizam može stati na put činjenjem dobrih dela.
Grupa muškaraca i žena koji su imali zadatak da samo devet dana budu "dobri Samarićani" pokazali su na testovima znatno niži nivo stresa i više vere u sopstvene mogućnosti.
Naučnici tvrde da organizam ne prepoznaje razliku u malim i velikim dobrim delima. Dovoljno je ponekad pomoći komšijama da pospreme dvorište, starijima da pređu ulicu i slično.
Takvo ponašanje, pokazala su istraživanja, širi se poput virusa, ali ovog puta "dobrog" virusa, jer dobrota drugih motiviše ljude da i sami učine nešto za svoje bližnje.

Fejsbuk utiče na poremećaje ishrane




Statistika izraelskih istraživača pokazala je da su tinejdžerke koje previše “vise” na fejsbuku znatno sklonije poremećajima u ishrani kao što su anoreksija i bulimija. Istraživači su utvrdili: što više vremena devojčice provode na fejsbuku, to je veća opasnost da počnu da više jedu, postanu nezadovoljne svojim izgledom i počnu neku rigoroznu dijetu kako bi izgubile na težini.
To se dešava jer komunikacija preko fejsbuka, saveti koji se ne njemu mogu naći i sistemi vrednosti koje ova mreža promoviše stvaraju nerealnu sliku o tome kako čovek treba da izgleda i da se ponaša, drugačiju od realne situacije u stvarnom svetu. 
Ovde zaista mogu da pomognu roditelji, koji svojim učešćem, nadzorom i stvarnom brigom o deci mogu da utiču na utisak svojih ćerki o sopstvenom izgledu i da time smanje rizik da one razviju neki poremećaj.

Šta je to nizak pritisak



Najčeći simptomi vezani za nizak pritisak, a koji uplaše pacijenta, su nesvestice ili vrtoglavice, a objektivno se nađe samo niži pritisak od očekivanog i usporen srčani rad. U ovim slučajevima ležeći poloćaj vraća sve funkcije u normalu. (piše: dr Draga Ždrnja)

Arterijska hipotenzija je pritisak krvi ispod vrednosti koje se smatraju normalnim (vidi raniji članak – krvni pritisak i povisene vrdnosti))
Hipotenzija (nizak krvni pritisak) se deli na primarnu (esencijalnu) i sekundarnu (posledica nekih drugih oboljenja). Takođe može biti trajna i prolazna.
Svi oblici lečenja (pa i alternativni) kao i dijetetsko-higijenski režimi određuju se prema gornjoj podeli.
Esencijalna hipotenzija (primarna) se dijagnostikuje kod osoba koje imaju stalno niži pritisak od donje granice normalnih vrednosti za njihovo životno doba, a najčešće nemaju nikakvih simptoma ili smetnji, niti drugih oboljenja, zato se smatra da to nije bolest, već anomalija, koje može, ali ne mora biti parološka.
Minimalni pritisak po godinama starosti
Dobna skupina
10 do 19 g, sistolni pritisak: 90 mmHg, dijastolni pritisak: 50 mmhg
20 do 39 godina sistolni pritisak: 100 mmHg, dijastolni pritisak: 55 mmHg
40 i više godina sistolni pritisak: 110 mmHg, dijastolni pritisak: 60 mmHg

Ako se dijagnostikuje nizak pritisak i tegobe se mogu povezati sa njim, obraća se pažnja na konstituciju, jer se uglavnom radi o osobama astenične konstitucije, slabo razvijenih mišića, koje se brzo zamaraju i ne podnose kako fizičke, tako i psihičke napore. Nekada se nalazi tzv. ortostatska hipotenzija, koja je vezana za naglo ustajanje, tj. naglu promenu položaja tela.
Ova hipotenzija, kao i sekundarna hipotenzija, se dalje ispituju i lečenje je vezano za osnovno oboljenje.
Nema razloga za strah

Najčešći simptomi vezani za nizak pritisak, a koji uplaše pacijenta, su nesvestice ili vrtoglavice, a objektivno se nađe samo niži pritisak o očekivanog (vidi tabelu) i usporen srčani rad. U ovim slučajevima ležeći poloćaj vraća sve funkcije u normalu. Ovo je najčešće vezano za iznenadni fizički ili emocionačni bol.
Kod hroničnog poremećaja varenja ili dehidratacije organizma (zbog bolesti ili neunošenja dovoljnih količina vode) mogu se javiti opšta slabost i niži pritisak.
Šire gledano, problemi sa nižim pritiskom pripadaju grupi oboljenja srca i krvih sudova i na njih se odnose svi saveti koji se daju kod ovih oboljenja, a to su:
1. ishrana i higijensko-dijetetski režim, vezan za navike (duvan, alkohol i sl)
2. fizičke aktivnosti
3. režim rada i odmora
4. dovoljno spavanja
5. smanjenje stresa
6. adekvatno ponašanje u odnosu na vremenske uslove (posebno kod meteoropata)

Ishrana za zdravlje srca i krvnih sudova

Svako ko ima tegobe vezane samo za niži pritisak, treba da svoju ishranu usmeri na namirnice koje štite arterije i sprečavaju oboljenja srca. To su hrana iz mora (riba – posebno masna iz severnih mora, jer je bogata omega 3 masnim kiselinama), voće, povrće (posebno beli i crni luk), jezgrasto voće (lešnik, orah, badem), mahunarka (pasulj, sočivo, naut, soja), maslinovo ulje, kokosovo ulje, namirnice bogate C i E vitaminom i beta-karotinom (vidi posebne tabele ovih namirnica)
Treba naglasiti da treba izbegavati:
- masnu hranu životinjskog porekla (masno meso i mlečni proizvodi)
- alkohol
- preteranu upotrebu kafe (više od 2 šoljice dnevno)
- pušenje
- neophodno je imati redovne fizičke aktivnosi, najmanje 4-5 puta nedeljno
- izbegavati dug rad na kompjuteru i gledanje TV programa
- dužinu spavanja prilagođavati potrebama
- u lošim vremenskim uslovima, posebno kod naglih promena temperature, izbegavati ekstremna fizička i psihička opterećenja

недеља, 27. март 2011.

Sirevi kao lek: Feta za dijetu, bri za energiju


Volimo ih u salatama, sendvičima, na pici, a poznato je da ih Francuzi jedu na kraju obroka umesto dezerta. Pored toga što su ukusni i hranljivi, sirevi u umernim količinama mogu biti odlični i za zdravlje.


BRI ZA ENERGIJU

Bri je mekani kravlji sir koji je nastao u istoimenoj francuskoj pokrajini i spravlja se ili od punomasnog ili polu-masnog mleka. Parče od 100 grama sadrži 319 kalorija, 16,8 grama zasićene masnoće i 1,8 grama soli. Iako je dosta kaloričan bri je manje mastan od većine tvrdih sireva, a korica je bogata vitaminima B1 i B6 koji su odlični za pretvaranje uglejnih hidrata i proteina u energiju. Ipak, bri ne bi trebalo da jedete ako ste u drugom stanju jer sadržai jednu specifičnu vrstu bakterije koja može izazvati pobačaj.

PARMEZAN ZA JAKE KOSTI

Parmezan se već odomaćio u kuhinjama srpskih domaćica, kao i u restoranima zbog svog specifičnog aromatičnog mirisa i ukusa i mada većina upravo zbog ovih karakteristika misli da se pravi od ovčijeg mleka, parmezan se dobija od kravljeg mleka. U 100 grama parmezana ima čak 452 kalorije, 20,5 grama zasićene masti i 2,7 grama soli, te budite umereni. Za preporučeni dnevni unos kalicjuma, koji za odrasle iznosi 800 miligrama, dovoljno je da svoju omiljenu pastu začinite sa tri kašičice rendanog parmezana. Ovaj sir naročito je bogat kalcijumom zbog velike količine mleka koja se koristi za njegovo dobijanje ( 16 litara mleka za kilogram sira). Ova količina parmezana takođe će vam obezbediti i dovoljan dnevni unos cinka.

KAMEMBER ZA SRCE

Kamamber je relativno mlada vrsta sira, koja je počela da se proizvodi s kraja 18. veka u Normandiji u Francuskoj. Izuzetno je mekan, a ispod bele korice krije se slasni žuti deo. Zanimljivo je da kamember sadrži više folne kiseline od brokolija, zbog bakterije koja se koristi pri njegovom zrenju. Folna kiselina pomaže u prevenciji od srčanog udara, a 40 grama kamembera dnevno ženama obezbeđuje 30 odsto dnevno preporučene količine folne kiseline, a muškarcima 20 odsto. Kamember nije puno kaloričan sa 297 kalorija na 100 grama, 14,8 grama zasićene masnoće i 1.6 grama soli.

ČEDAR ZA TRUDNICE

Čedar je poreklom iz Somerseta u Engleskoj i najomiljeniji je sir Britanaca. Pravi se od kravljeg mleka, a proces zrenja varira od 6 do 30 meseci, s tim što ako baš hoćete onaj iz seoceta Čedar znajte da je taj zrio u posebnim pećinama u blizini sela, zbog posebnih uslova, vlage i temperature. U 100 grama čedar sira nalazi se 21,7 grama zasićene masnoće, 1,7 grama soli i ima 412 kalorija.  40 grama dnevno obezbeđuje više od trećine dnevnog unosa kalcijuma, koji je važan za razvoj skeleta bebe. Osim toga čedar je odličan izvor folata koji su važni u trudnoći.

FETA ZA DIJETU

Iako grčka feta važi za kaloričan, masni sir zapravo ima mane kalorija od većine sireva. U 100 grama fete ima 250 kalorija, 13,7 grama zasićene masnoće i 3,6 grama soli.
Feta je za 40 odsto manje kalorična od čedar sira, zbog toga što ima veći sadržaj vode a manji sadržaj masnoće. Međutim, ne preterujte jer feta spada među najslanije sireve, a zadržavanje viška tečnosti vam sigurno neće pomoći ako ste na dijeti.

EDAMER DOBAR ZA SVE

Najpopularniji holandski sir je edamer, a ime je dobio po gradu Edamu na severu zemlje. Pravi se i od kravljeg i od kozijeg mleka a na 100 grama sadrži 333 kalorije, 15,9 grama zasićene masnoće i 2,5 grama soli. Bogat je vitaminom B 12 koji je važan za zdrav nervni sistem, kao i za opštu dobrobit organizma.

Gimnastika za ublažavanje menstrualnih bolova



Pritisak u donjem delu stomaka, bolovi u leđima, grčevi - to su tegobe koje iz meseca u mesec muče otprilike svaku drugu ženu. U akutnim slučajevima pomaže neko od sredstava protiv bolova koja ublažavaju grčeve, ali olakšanje vam mogu doneti i određene vežbe, koje regulišu prokrvljenost karlice i opuštaju mišiće.




Fizička aktivnost, takođe, eliminiše tenziju u mišićima, pa pokušajte da ublažite bol izvođenjem vežbi umerenog intenziteta
1. VEŽBA

Oslonite se na šake i kolena. Glavu spustite, a leđa izvijte poput mačke. Pri tom, mirno udišite i izdišite i zadržite ovaj položaj oko dva minuta.

2. VEŽBA

Lezite na leđa i podignite noge. Pod krsta podmetnite jastuče. Ruke i ramena leže opušteno na podu. Podignute noge ispružite dijagonalno u vazduhu. Dišite mirno i ostanite u ovom položaju nekoliko minuta.

3. VEŽBA

Lezite na pod na leđa. Noge, savijene u kolenima, privucite na grudi i obgrlit ih rukama. Nekoliko puta se lagano zaljuljajte nalevo i nadesno, čime se blago masira područje oko kičme. 
 
Probajte neke od najboljih joga vežbi za opuštanje, koje pokazuje instruktorka na video snimku.


Čestoslavica za jaka pluća



Čestoslavica je trajna zeljasta biljka, jajastih, pepeljastozelenih listova i ružičastih cvetića, koja dostiže visinu od 10 do 35 cm. Osim što je na oko veoma lepa, ova biljka poseduje lekovite moći o kojima su pisali i Rimljani. Naime, kada su osvojili sever Evrope i tamo otkrili čestoslavicu, prozvali su je "lekom sveta". Njene lekovite moći su se tako brzo proslavile da su ušle i u poslovicu. Kad bi Rimljanin hteo da oda priznanje nekom čoveku, rekao bi "on ima toliko dobrih osobina kao cenjena trava čestoslavica".





Čestoslavica je u narodu poznata i kao šumska maljava verenica i veronika. Najbolje uspeva na suvim mestima, svetlim šumama, proplancima…
ŠTA LEČI
Čestoslavica cveta od maja od jula. Za spravljanje lekovitih čajeva i tinktura koriste se svi delovi biljke, osim korena, pa je ne treba čupati, već seći, kako bi mogla da se obnavlja. Suši se u hladu, na promaji.
Ova lekovita biljka sadrži tanin, alkaloide, gorke materije, manitol, vosak, organske kiseline, etarska ulja i šećere… Zahvaljujući ovim lekovitim materijama, čestoslavica leči mnoge zdravstvene tegobe, a najblagotvornije deluje na disajne organe. Između ostalog, ona jača pluća i ublažava kašalj. Osim toga, čestoslavica blagotvorno utiče na bešiku, čisti bubrege, jetru, jača krv i ceo organizam.
Takođe, čestoslavica pomaže kod bolova u želucu, delotvorna je kod lečenja ekcema i drugih kožnih bolesti, naročito onih koje prati dosadni svrab. Snižava holesterol i odličan je lek protiv nervoze.
 
PROVERENI RECEPTI

Protiv glavobolje
Deset kašika sitno naseckane čestoslavice stavite u flašu, prelijte s pola litre rakije i ostavite da stoji tri nedelje. Ovom tinkturom možete da masirate bolna mesta, a kad imate glavobolju, namažite slepoočnice.

Za snažna pluća
Dve čajne kašičice čestoslavice prelijte sa 2,5 dl vrele vode i procedite posle deset minuta. Pijte tri šolje dnevno.

Za čišćenje jetre
Pomešajte 2 kašičice čestoslavice, 2 kašičice maslačkovog korena i kašičicu lazarkinje, prelijte sa 2,5 dl hladne vode i kuvajte dok ne počne da ključa. Sklonite sa šporeta, procedite i pijte tri šoljice dnevno tokom tri nedelje.

Protiv bolova u želucu
Pomešajte iste količine čestoslavice, nane, kičice, preslice i nevena. Dve kašičice mešavine prelijte sa 2,5 dl vrele vode, procedite i pijte tri šoljice dnevno.