понедељак, 28. фебруар 2011.

Ajurveda: balans tela, uma i duha





Ajurveda je pet hiljada godina star sistem prirodnog lečenja, a njeni koreni su u vedskoj kulturi Indije. Po ovom učenju zdravlje je izbalansirana i dinaminčna integracija naše okoline, tela, uma i duha

Ajurveda

Ajurveda opisuje tri osnovne energije koje upravljaju našom unutrašnjom i spoljašnjom sredinom, u sanskritu poznate kao Vata (vetar), Pitta (vatra) i Kapha (zemlja). One su odgovorne za karakteristike našeg uma i tela. Sve ovo smo saznali od dr Abhay Bamania, koji radi u spa centru Lago di Spa (www.lagodispa.rs), a diplomirao je na državnom fakultetu Rajeev Gandhi-University of Helth Science, najprestižnijem u južnoj Indiji. Po završetku studija, dobio je posao u državnoj bolnici, ali posle godinu dana ukazala mu se prilika da dođe u Srbiju i radi kao doktor ajurvede. “Došao sam u potrazi za novim izazovima. Želeo sam da primenjujem ajurvedu u sredini u kojoj se o njoj malo zna, pa samim tim mogu da učim ljude o blagodetima koje ona pruža”, objašnjava on.

Pomenuli ste tri energije, koje karakterišu naš um i telo. Šta je karakteristično za ljude kod kojih dominira vata, a šta kod onih kod kojih glavnu reč ima pitta, odnosno kapha?
Vata, pitta i kapha su tri tipa energije, koji se nazivaju i došama. Svaka osoba poseduje sve tri, ali jedna je uvek dominantnija od ostalih. Svaki od pomenutih elemenata utiče na naš način života, navike, razmišljanje, zdravstveno stanje, ukus. Osoba kod koje dominira vata je kreativna, entuzijasta, brzo reaguje, često je nervozna i pod stresom, neretko se suočava sa bolovima u zglobovima. Oni kod kojih dominira pitat imaju liderske osobine, brzo razmišljaju, preduzimljivi su i energični kada je posao u pitanju. Za njih se kaže da imaju “kratak fitilj”, a svojstvena im je osetljivost kože i hiperaktivnost. Kapha osobe su uglavnom tihe i smirene, često mogu biti lenje, pospane i sklone višku kilograma. Do neravnoteže ovih energija dolazi zbog loše ishrane, stresa na poslu, promene sredine… Sve dijagnoze i tretmani u ajurvedi zasnivaju se na posmatranju odnosa ove tri energije i nastojanju da se dovedu u ravnotežu.

Da li se pod ravnotežom podrazumeva situacija kad svaki od ta tri elementa bukvalno ima trećinu uticaja?
Da, a da bi se balans ostvario, potrebno je prvo ustanoviti koja energija je u disbalansu i tome prilagoditi terapiju tj. kombinaciju različitih terapija, kao i način ishrane i navike po njenom završetku. Recimo, ukoliko je osoba pod konstantnim stresom, to znači da je vatta u neravnoteži, pa se koriste posebna biljna ulja i nekoliko različitih terapija za najbolje rezultate. 

Mogu li se principi ajurvede u potpunosti preneti u Srbiju ili neku drugu evropsku zemlju?
Ti principi su isti za svaku osobu, gde god se ona nalazila, pa zato ona daje odlične rezultate širom sveta.  

Da li u njoj ima mistike ili se sve može racionalno objasniti?
Sam nastanak ajurvede je mističan, smatra se naukom koja je od Boga data ljudima sa izuzetno jakom moći meditacije. Mnogo toga iz ajurvede svojstveno je i psihologiji, ali - definitivno - ima puno mistike.  

Kako izgledaju tretmani?
Svaka terapija je različita, jer se određuje prema tipu ličnosti. Zajedničko im je što sve počinju konsultacijama, tokom kojih lekar određuje kom tipu ličnosti pripadate i gde postoji neravnoteža. Potom sastavlja individualni program terapija. Neki tretmani rade se biljnim puderom (posebno za redukciju telesne težine i celulita), drugi pindama (biljnim vrećicama), a treći različitim biljnim uljima. 

Kako izgleda tretman puderom?Ta terapija, koja se zove Udhvartana, podrazumeva masažu biljnim puderom ili pastom. Izvode je dva terapeuta istovremeno. Njome se razbija masno tkivo i celulit, reguliše cirkulacija limfe, koža postaje meka, jer terapija daje i efekat pilinga, a utiče i na tonus mišića. 

AjurvedaKoliko se pomoću ovih tretmana može izgubiti kilograma tokom npr. mesec ili dva?
Posle osam tretmana može se izgubiti tri do pet kilograma, mada rezultat varira od jedne do druge osobe. Udhvartana terapija može da se primenjuje sve dok se ne ostvare željeni rezultati.  

Slušajući ljude poput vas, čini se da ajurveda može da reši skoro sve čovekove probleme - od nesanice, preko bola u mišićima i celulita, do olakšavanja veoma teških bolesti. Da li je to zaista baš tako?
Ako imate problem sa cirkulacijom, bolove u mišićima, pod stresom ste, muči vas insomnija - već posle prvog tretmana osetićete znatno poboljšanje, a za trajne rezultate potrebna je serija. Ajurveda pomaže tokom oporavka od operacija, sinusitisa, rešava probleme sa težinom… Kao što sam ranije pomenuo, naš cilj je balansiranje tri energije, koje se nalaze u svakom od nas. Ako klijent dođe zbog npr. stresa, posle nekoliko terapija primetiće da do pozitivnih promena nije došlo samo u pogledu stresa, već i da bolje spava, ima više energije, koža mu je lepša, zglobovi su pokretljiviji, znakovi starenja su manje izraženi.  

Koje tretmane najčešće radite i čemu su namenjeni?
To su abjanga i širodara. Abjanga, masaža celog tela, u kojoj se koriste različita biljna ulja, poznata je kao masaža podmlađivanja, jer se klijent nakon nje oseća kao da je ponovo rođen. Odlična je terapija za relaksaciju i uklanjanje toksina iz organizma. Širodara daje izvanredne rezultate u smanjenju tenzije i stresa, dovodi telo u stanje harmonije, uspešno uklanja migrenu i nesanicu, utiče na izgled kože lica. Poznata je i kao božanska masaža glave. Samo njeno ime znači “ulje koje teče”. Blagotvorno utiče na sva čula i daje pozitivne rezultate kad su u pitanju problemi povezani sa glavom ili kosom. Terapija počinje laganom masažom glave, a zatim se toplo biljno ulje sliva niz čelo 30-40 minuta.  

Naučna studija sprovedena u ajurvedskom centru u SAD pokazala je da ajurveda „pančakarma“ program za samo sedam dana smanjuje biološko starenje za pet godina. Zvuči toliko dobro da će mnogi posumnjati. Kako se to može objasniti?

Postoji veliki broj studija i istraživanja o terapiji pančakarma, koja predstavlja kombinaciju nekoliko različitih ajurvedskih terapija. Rezultati su pokazali da se nakon ove terapije osećate pet godina mlađi u svakom smislu. Najsažetije rečeno, usporava biološko starenje I daje energiju.







Izvor: 
Lepota i zdravlje

Zašto je zdrav zeleni čaj?



Zeleni čaj dobija se obradom listova čajne biljke Camellia sinensis – visokog žbuna sa sitnim, sjajnim, nazubljenim listićima. Biljka se obrađuje parom i suši na vazduhu da se ne bi uništili enzimi.


 
Zeleni čaj

Blagotvorno dejstvo
Ovaj napitak sadrži dragocene supstance kao što su polifenol, katehin, kvercetin, kofein, teofilin, teobromin, vitamin C, E, B i K, minerale i oligoelemente, cink, kalijum, magnezijum, koji imaju diuretička svojstva.
Veoma je moćan antioksidant jer sprečava aktivnost slobodnih radikala koji uzrokuju pojavu malignih, kardiovaskularnih i drugih bolesti. Osim toga, čisti telo od toksina, ubrzava metabolizam, ublažava bolove, usporava proces starenja i smanjuje nivo holesterola u krvi. Delotvoran je i protiv upala, reguliše rad štitne žlezde, deluje protiv depresije, otklanja reumatske tegobe, štiti od karijesa, regeneriše jetru.

Poboljšava pamćenje
Osobe koje redovno konzumiraju zeleni čaj izložene su znatno manjem riziku od pojave demencije u starijoj dobi. Istraživanja su pokazala da kofein iz čaja nadražuje koru velikog mozga, zbog čega čovek brže povezuje misli. Time se povećava sposobnost pamćenja, poboljšavaju koncentracija, motivacija i izdržljivost, a  intelektualni rad postaje lakši i uspešniji. Neki sastojci zelenog čaja mogu zaštititi moždane ćelije od šetnih procesa koji prate Alchajmerovu i Parkinsonovu bolest.

Zeleni čaj

Ubrzava metabolizam i topi masti
Flavonoidi iz zelenog čaja, naročito katehin, sprečavaju štetno dejstvo slobodnih radikala koji su najodgovorniji za gubitak tonusa kože. Katehin ubrzava eliminaciju viška tečnosti i zajedno sa kofeinom stimuliše lipolizu, pospešuje eliminaciju masti i pokreće metabolizam. Nedavna istraživanja na univerzitetu u Ženevi potvrdila su da aktivna svojstva zelenog čaja značajno utiču na smanjenje dnevnog unosa kalorija. Da bi se u potpunosti iskoristila pozitivna svojstva ovog blagotvornog napitka, punu kašičicu listova sipati u 170 – 200 ml klučale vode i ostaviti da odstoji dva do četiri minuta, ne duže, jer mu se tako gubi stimulativni efekat. Procediti i piti po šolju čaja ujutru tokom doručka i po podne (da bi se podstakla drenaža). Jedna šoljica čaja na dan dovoljna je doza zelenog čaja koja može da podstakne drenažu tkiva i izbaci višak tečnosti iz organizma.

Štiti od raka
Zeleni čaj sprečava nastavak i napredovanje raka. Katehini kojim obiluje ovaj napitak sprečavaju delovanje enzima urokinaze, odgovornog za zamenu zdravih ćelija kanceroznim. Kada je urokinaza blokirana, ćelije raka izumiru jer gube izvor belančevina. Japanski naučnici otkrili su da je zeleni čaj efikasan u prevenciji raka jednjaka i dojke, sprečava pojavu raka želuca, jetre i prostate i poboljšava zdravstveno stanje osoba obolelih od malignih bolesti. Antioksidanti koje sadrži mogu zaštititi i od promena strukture DNA uzrokovanih štetnim uticajem UV zraka, pa se u poslednje vreme intenzivno radi na formulama krema sa sastojcima zelenog čaja koje su dobra zaštita od karcinoma kože.

Podmlađuje
Svakodnevno konzumiranje zelenog čaja usporava starenje kože i sprečava njeno isušivanje. Tri šolje dnevno mogu pomoći koži da se oporavi od štetnog dejstva sunčevih zraka. Iz tog razloga zeleni čaj sve češće je jedan od glavnih sastojaka brojnih kozmetičkih proizvoda.

Ublažava alergije
Rezultati naučnih istraživanja pokazali su da redovna upotreba zelenog čaja može doneti olakšanje osobama koje pate od alergija. Istraživači u Japanu identifikovali su sastojak zelenog čaja koji blokira ključni receptor ćelije uključen u nastanak alergijskog odgovora.

Zeleni čaj

Svaka vrsta zelenog čaja ima određena svojstva
Zeleni čaj možete da kupite u gotovo svakom supermarketu, u filter-vrećicama. Takođe, pojedine prodavnice zdrave hrane prodaju ga u obliku praha (način pripreme: dve kašičice praha preliti  vrućom ali ne ključalom vodom). Osim napitka, postoje i granule ili kapsule zelenog čaja koje sadrže veće doze aktivnih polifenola.
Gun Powder“  je jak kineski zeleni čaj sa lipolitičkim i diuretskim svojstvima. Sušeni listići biljke od koje se ovaj napitak spravlja uvijeni su u loptice i liče na barutne kuglice, pa otuda i njegov naziv.
Assam Green“ je indijski zeleni čaj koji snažno podstiče fiziološki proces pročišćavanja i ima snažna drenažna svojstva.
Bancha“ je japanski zeleni čaj bogat gvožđem, kalcijumom i vitaminom A, koji jačaju organizam.
Gyokuro“ na japanskom jeziku znači „nežne kapi rose“, a reč je o vrsti zelenog čaja koji je bogat vitaminom C i antioksidantima i idealan je za stimulaciju metabolizma.
Matcha“ je japanski zeleni čaj u prahu. Sprečava starenje ćelija i obnavlja tonus kože, a sadrži 10 puta više antioksidanata nego običan zeleni čaj.




Izvor: „Top zdravlje“

Nalaz krvi otkriva koliko radimo?



Umor i preopterećenost na poslu mogu se očitati i iz nalaza krvi i pljuvačke! U uzorcima uzetim od dobrovoljaca, kanadski istraživači pronašli su materije različite od onih koje obično ukazuju na depresiju i metaboličke poremećaje izazvane stresom. 

Umor

Grupa kanadskih naučnika iz Montreala otkrila je da krv i njen filtrat, pljuvačka, mogu pokazati znake profesionalne iscrpljenosti.

U uzorcima pljuvačke i krvi dobrovoljaca, istraživači su pronašli materije različite od onih koje obično ukazuju na depresiju, preneli su francuski mediji.

Umor

Naučnici iz Centra za istraživanje ljudskog stresa pri Univerzitetu u Montrealu došli su do tog rezultata analiziranjem uzoraka pljuvačke 30 učesnika istraživanja srednjih godina u različitim trenucima tokom dana radi merenja nivoa kortizola, „hormona stresa". 

Naučnici su merili i nivo više drugih faktora stresa kao što su nivo insulina, šećera, holesterola, upala, kao i krvnog pritiska.

Ti faktori, kada se svi zajedno imaju u vidu, mogu predstavljati znak nekog metaboličkog poremećaja.
Učesnici istraživanja popunjavali su i upitnike u vezi sa trenutnim nivoom stresa i simptomima depresije, kao i profesionalnoj iscrpljenosti.

Umor

Naučnici su na taj način otkrili kod osoba sa znacima profesionalne iscrpljenosti niži nivo kortizola od normalnog, uz poremećaje određenih metaboličkih funkcija.

Kod osoba sa znacima depresije primetan je viši nivo pomenutog hormona od normalnog i različit nivo metaboličkih poremećaja nego kod onih sa profesionalnom iscrpljenošću.

Naučnici ističu da istraživanje predstavlja tek početak ispitivanja u oblasti hemijske potvrde stepena umora i najavljuju detaljnija istraživanja. 

Prilagodite ishranu svojim potrebama – uživajte u omiljenim ukusima





Prilagodite ishranu svojim potrebama – uživajte u omiljenim ukusima

Iako znamo da je važno da se pridržavamo pravila zdrave ishrane – da se hranimo redovno i raznovrsno, da jedemo više puta dnevno manje porcije, da unosimo dovoljne količine voća i povrća i dosta tečnosti - često nemamo vremena da se u potpunosti pridržavamo svega i teško nam je da se odreknemo svoje omiljene hrane. 


Na sreću, postoji način da uživamo u proizvodima bez kojih ne možemo i da namirnice koje unosimo prilagodimo svojim potrebama. Ono što je važno jeste da održimo energetski balans, u čemu nam pomažu informacije koje se nalaze na ambalaži proizvoda, ukoliko se njima pravilno rukovodimo.

GDA (Guideline Daily Amounts) ili Uputstvo za dnevni unos kalorija je šema obeležavanja nutritivnih vrednosti proizvoda po jednoj porciji i nalazi se jasno istaknuta na ambalaži proizvoda. Ono se odnosi na približnu količinu kalorija, masti, zasićenih masti, ukupnih šećera, soli ili natrijuma potrebnih za uravnoteženu ishranu zdravih odraslih osoba i dece. GDA vrednosti su definisane na osnovu prosečnih dnevnih potreba organizma i zasnovane su na energetskom unosu od 2.000 kcal. S obzirom na to da su predstavljene na razumljiv način, svakom potrošaču lakše je da na osnovu tih informacija napravi odgovarajući izbor namirnica i proizvoda koje će tokom dana uneti u organizam i napraviti izbalansiran obrok.

Prilagodite ishranu svojim potrebama – uživajte u omiljenim ukusima

Prednost GDA šeme jeste to što ona ne daje sud o tome da li je neka hrana zdrava ili ne. Ona daje smernice u odnosu na koje se može proceniti nutritivna vrednost po porciji prehrambenog proizvoda. Velike kompanije, u želji da edukuju svoje potrošače i pruže im mogućnost adekvatnog izbora, na svojim proizvodima jasno ističu njegove hranljive vrednosti, a potrošači, na osnovu njih u svakom trenutku mogu izračunati broj kalorija koje unose u organizam.

A pošto svaka hrana ima svoju vrednost, ukoliko je umereno unosimo, možemo nastaviti da uživamo u omiljenim ukusima, hranimo se zdravo i ostvarimo željenu težinu!    

субота, 26. фебруар 2011.

Doručak po vašoj meri




Otkrijte da li ste spavalica, gurman ili nervčik, pa u zavisnosti od toga sami odaberite pravi jutarnji obrok. Ako se teško budite, dan treba da započnete voćem, medom i žitaricama.


VOĆE I ŽITARICE ZA POSPANE
Spavalice, osobe koje kasno ustaju i teško se bude treba da jedu lako svarljivu hranu, malo masnoće i dosta ugljenih hidrata. Idealan doručak za njih jeste voće, med i žitarice, čaj ili bela kafa.
Super musli
Potrebno je
Jedan grejpfrut ili dve pomorandže, 150 g ananasa iz konzerve ili jedan manji svež ananas, 40 g žitarica, musli, dve kašike pšeničnih klica, kašika meda, 100 ml vitaminskog soka.
Priprema
Iseckajte voće, pomešajte ga sa žitaricama i klicama, prelijte sokom, zasladite medom i dobro izmešajte. Ako vam to nije dovoljno, pojedite i jedan kroasan uz čaj ili belu kafu.

RIBA ZA GURMANE
Osobe koje imaju dovoljno vremena da doručkuju i pri tom uživaju u ovom obroku, treba da pojedu sendvič, ali ne sa šunkom ili salamom, već s ribom.
Super sendvič
Potrebno je
Dve zemičke od integralnog brašna, veza mirođije, četiri kašike posne pavlake, malo bibera, kašičica soka od limuna, četiri režnja dimljenog lososa, list zelene salate.
Priprema
Pomešajte pavlaku, začine i sok od limuna, namažite prepolovljene zemičke, stavite dimljenu ribu i list salate. Uz sendviče popijte sok od pomorandže ili čašu voćnog jogurta.

JOGURT ZA NERVOZNE
Oni koji su uvek u stresu i žurbi, po pravilu nemaju vremena za doručak. Obično loše spavaju, a umesto doručka samo ispiju jutarnju kafu. Ako već ne želite da se odreknete ove loše navike, pijte onu bez kofeina. Da biste nahranili nerve, neophodan vam je vitamin B.
Super jogurt
Potrebno je
Jedna do dve banane, tri kašike suvog grožđa, dve kašike susama, kašičica kvasca, kašičica cimeta, 50 g ovsenih pahuljica, 200 ml probiotskog jogurta.
Priprema
Prelijte pahuljice jogurtom, dodajte seckano voće, suvo voće, susam, kvasac, cimet i dobro promešajte.

7 biljaka koje leče nesanicu




Pre nego što posegnete za tabletama za spavanje, isprobajte mešavine lekovitog bilja koje će vam pomoći da utonete u san.


Noćima ne uspevate da utonete u san, a umorni ste kao pas? Vrtite se po krevetu, gledate u sat, brojite ovčice, ali vam san nikako ne pada na oči? Ako vam ovo zvuči poznato, vreme je da isprobate proverene biljne preparate koji će vam pomoći da lakše utonete u svet snova i da sveži i odmorni dočekate jutro.

LAVANDA
Dve pune kašičice cvetova lavande prelijte sa šoljom kipuće vode, pa ostavite da odstoji deset minuta. Nakon toga procedite čaj i zasladite ga medom. Pijte dve šolje dnevno, najbolje neposredno pre spavanja.

MATIČNJAK
Prelijte deset kašika lišća matičnjaka litrom hladne vode, poklopite i prokuvajte. Ostavite da odstoji deset minuta, pa procedite. Pre spavanja napunite kadu toplom vodom, dodajte čaj i leškarite 20 minuta.

NANASitno iseckajte šest do deset kašičica sveže nane i pomešajte s pola šolje jestivog suncokretovog ulja. Smesu držite u dobro zatvorenoj tegli oko četiri nedelje na tamnom mestu. Nakon toga procedite i prespite ulje u flašu od obojenog stakla s čepom za vakuumiranje. Uljem masirajte slepoočnice svaki put kad osetite da nećete moći da zaspite jer ste napeti ili nervozni.

JAGORČEVINA
Stavite u avan punu kašičicu sušenog korena jagorčevine, kašičicu majčine dušice i kašičicu semena anisa i dobro istucajte. Mešavinu prelijte šoljom kipuće vode, ostavite malo da odstoji, pa procedite. Pijte dve šolje dnevno.

HELJDA
Kašiku heljde prelijte šoljom ključale vode i kuvajte jedan minut. Ostavite da odstoji deset do petnaest minuta, a zatim procedite. Pijte dve-tri šolje dnevno.

HMELJ
Prokuvajte šolju mleka sa dve kašičice sušenog hmelja. Ostavite da odstoji pet minuta, procedite, pa zasladite medom. Pijte pre spavanja.
Za opuštanje pred spavanje poslužiće i dve pune šake šišarkica hmelja umotanih u pamučno platno koje ćete staviti u jastučnicu. Šišarkice menjajte svake dve nedelje.

CRVENI GLOG
Pomešajte kašičicu sušenog lišća i cvetova crvenog gloga s jednom kašičicom cvetova brđanke i pola kašičice matičnjaka. Mešavinu prelijte šoljom kipuće vode. Ostavite da se natapa deset minuta, zatim procedite. Pijte tri šolje na dan. 

Tri glavna simptoma koja ukazuju na infarkt




Brza reakcija na prve znake srčanog napada ima ključni značaj za spas života i ograničenje štete koju infarkt može da izazove. „Infarkt je zastrašujući događaj i niko o tome ne voli da misli. Međutim, ako naučimo da prepoznamo znake infarkta i zapamtimo šta u tom slučaju treba da uradimo, možemo sebi i drugima da spasemo život“, navodi Američka lekarska asocijacija u uputstvima za slučaj opasnosti.


Mnogi ljudi veruju da je infarkt iznenadan i intenzivan, kao što se često prikazuje na filmu kad se osoba odjednom uhvati za srce i pada na pod. Istina je ipak nešto drugačija. Infarkt najčešće počinje polako, kao blag bol ili jednostavno nelagodan osećaj. Ako imate slične simptome, niste sasvim sigurni šta sa vama nije u redu. Može se čak desiti da simptomi sami od sebe prođu. Čak i osobe koje su već jednom doživele infarkt ne moraju da prepoznaju simptome pošto kod narednog napada oni mogu totalno da se razlikuju. I ako naučite sve simptome, morate imati na umu da ako niste sigurni da se radi o infarktu, ipak morate da se obratite lekaru i proverite.

Osećaj nelagodnosti u grudima. Većina infarkta je praćena osećajem nelagodnosti u sredini grudnog koša. Ta nelagodnost traje nekoliko minuta, slabi i nestaje, ali se vraća. Čovek oseća neprijatan pritisak, stezanje u grudima ili bol.
Nelagodnost u drugim oblastima gornjeg dela tela. To može biti bol ili nelagodnost u jednoj ili obe ruke, leđima, vratu, vilici ili želucu.
Ne možete da dođete do daha. Nelagodnost u grudima je često praćena nemogućnošću da dođete do daha. Međutim, to se često događa i pre nego što osetite nelagodnost u grudima.
Ostali simptomi: iznenada vas oblije hladan znoj, osetite mučninu ili vrtoglavicu.

RIZIČNE GRUPE 
Infarkt pogađa i muškarce i žene. Međutim, neke osobe imaju više izgleda da dobiju infarkt zbog svojih faktora rizika. Pod faktorima rizika se podrazumevaju ponašanje ili stanja koja povećavaju izglede da jedna osoba oboli od neke bolesti. Neki od faktora rizika vezanih za infarkt su van naše kontrole, ali na većinu možete da utičete i smanjite opasnost od prvog ili ponovljenog infarkta.

Koronarno oboljenje srca je jedan od glavni uzroka smrtnosti. Prouzrokuje ga suženje koronarnih arterija koje snabdevaju srce krvlju i često dovodi do infarkta. Svetska zdravstvena organizacija navodi da polovina ljudi umre u roku od jednog sata od trenutka kad osete prve simptome i pre nego što stignu u bolnicu.
Faktori koje ne možete da kontrolišete 
- Postojanje ranijih koronarnih problema, uključujući infarkt, angioplastiju, bajpas ili anginu pektoris. 
- Godine su bitan faktor pošto je ustanovljeno da se kod muškaraca rizik povećava posle 45, a kod žena posle 55. godine. 
- Srčana oboljenja u porodici. Ako je bratu ili ocu pre 55. godine postavljena dijagnoza srčanih oboljenja - sestri ili majci pre 65. - vaše šanse da imate probleme sa srcem znatno rastu.
Faktori koje možete da kontrolišete - Pušenje 
- Visok krvni pritisak 
- Visok nivo holesterola u krvi 
- Prekomerna težina i gojaznost 
- Fizička neaktivnost 
- Dijabetes